Jag kan inte betala med kort, det ger mig ett fel

Om du försöker betala med kort och får ett felmeddelande kan det bero på någon av dessa orsaker.

Kontrollera de inmatade uppgifterna

Detta är det vanligaste felet, kontrollera att de 16 siffrorna på kortet är korrekt inmatade, samt utgångsdatum och CVS-koden (den finns på kortets baksida).

Kontrollera att kortet är giltigt

Kontrollera att ditt kort är aktivt (nya kort måste ibland aktiveras i en bankomat) och att det inte har löpt ut.

Vissa banker kräver även att kortet aktiveras för onlineköp.

Företags- eller organisationsproxy

Vissa företag och organisationer kanalsätter webbtrafik genom en proxyserver, som ibland fungerar som ett filter och blockerar externa webbförfrågningar.

Om detta är fallet, läs mer längre ner. Dessutom har datorerna på dessa organisationer ofta en specifik, äldre webbläsare som också kan vara orsaken till felet.

Möjliga lösningar om kortbetalningen misslyckas

För att inte förlora din design har du två alternativ:

Alternativ 1. Välj Paypal som betalmetod

Paypal tillåter också kortbetalning, även utan registrering. Du kan välja detta betalalternativ och ange kortuppgifterna via Paypal.

Alternativ 2. Välj banköverföring som betalmetod (du kan ändra senare)

Välj "banköverföring" och slutför beställningen. Du får ett e-postmeddelande med instruktioner för att genomföra banköverföringen. Dessutom får du instruktioner med en länk för att försöka betala med kort eller Paypal. Så från en annan enhet eller nätverk, klicka på länken i e-postmeddelandet för att betala med kort eller Paypal och följ instruktionerna. Om du fortfarande inte kan genomföra betalningen på detta sätt, följ instruktionerna för att genomföra betalningen via banköverföring.

Metoder för verifiering med förstärkt säkerhet

Från och med den 1 januari 2021 kräver den nya europeiska PSD2-förordningen att alla betalningar online verifieras med tvåfaktorsautentisering.