Köpvillkor

ANVÄNDARVILLKOR FÖR WEBBPLATSEN 

Villkoren i detta avtal (KONTRAKTET) styr relationen mellan det företag som äger webbplatsen och dig som köper våra produkter och/eller tjänster som erbjuds på webbplatsen. Med hänsyn till tillämplig beskattning såsom mervärdesskatt, och med hänsyn till ditt land/boendeplats, kommer du hädanefter att benämnas kund, eftersom lagstiftningen ger dig denna definition. I detta avtal tillkännager och marknadsför FOTICOS S.L. försäljningen av sina anpassade produkter i enlighet med gällande lagstiftning. 

Definitioner

  • ANVÄNDARE - Besökaren som går in på webbplatsen men inte registrerar sig. Endast Cookiepolicyn gäller för de cookies som påverkar användningen av webbplatsens tjänster.
  • KUND - Besökaren som går in på eller besöker någon av FOTICOS S.L:s webbplatser och registrerar sig i de avsedda formulären för att genomföra ett köp via webbplatsen och anger bankuppgifter för att kunna genomföra köpet.
  • BESTÄLLNINGAR BASERADE PÅ FOTOGRAFIER - Beställningar med foto tillverkas med den bild som användaren skickar, i samma position, kvalitet, upplösning och mått. Användaren är ansvarig för att säkerställa att den bild eller de bilder som skickas vid beställningen uppfyller de krav som krävs för korrekt tillverkning. Dessa användarvillkor och köpvillkor för webbplatsen är utformade för slutkonsumenter. 

Enligt lag 4/2022 av den 25 februari informeras du om att om du anses vara en SÄRSKILT SKYDDAD KONSUMENT, vänligen meddela oss omedelbart så att vi kan ge dig skriftlig eller telefonisk information om något i dessa villkor som du inte förstår. Enligt artikel 3 i RDL 1/2007 av den 16 november betraktas fysiska personer som särskilt skyddade konsumenter i specifika konsumtionsrelationer om deras personliga, ekonomiska, utbildningsmässiga eller sociala omständigheter innebär att de befinner sig i en särskild situation av underordning, sårbarhet eller skyddslöshet som hindrar dem från att utöva sina rättigheter som konsumenter på lika villkor.

1 - Introduktion 

Dessa köpvillkor har utarbetats med hänsyn till Europeiska unionens konsumenträttsdirektiv (2011/83/EC) av den 25 oktober 2011, samt direktiv 2002/58/EG om integritet och elektronisk kommunikation, vilket har införlivats i Spanien genom RDL 1/2007 av den 1 april om konsumenter och användare, samt senare ändringar, och genom lag 34/2002 LSSI-CE. Villkoren reglerar förhållandet mellan konsumenterna (köpare via vår webbplats) och vårt företag som webbplatsägare och försäljare. 

Det avtal som styr vår relation är ett KÖP UTANFÖR AFFÄRSLOKAL, reglerat i RDL 1/2007 av den 1 april om konsumenter och användare.

FOTICOS S.L. kan när som helst och utan föregående meddelande ändra dessa allmänna villkor genom att publicera ändringarna på webbplatsen, så att de är kända av användarna innan de besöker webbplatsen eller köper några varor som erbjuds där. Detta uppfyller den informationsskyldighet som lagstiftningen kräver.

Detta avtal regleras av spansk lagstiftning, särskilt konsumentlagstiftningen, samt övriga lagar som påverkar konsumenter och användare, både nationellt och inom Europeiska unionen. I de frågor som inte regleras i detta avtal tillämpas subsidiärt den spanska civillagen.

Språket för dessa allmänna köpvillkor och som gäller för avtalet är SPANSKA – CASTILIANSKA. Vid eventuell översättning och tolkningsskillnader ska den spanska versionen gälla.

2 - Grundläggande regler för användning av webbplatsen för användare och kunder

Som en allmän obligatorisk regel för webbplatsens användare i dessa villkor, och innan de allmänna villkoren inleds, åtar sig användaren/köparen att:

  • Om registrering krävs, åtar sig användaren att lämna sanningsenliga uppgifter och hålla dem uppdaterade, i enlighet med principerna i lagen om skydd av personuppgifter 3/2018 av den 5 december. (Se juridisk information om sekretesspolicy)
  • Inte införa, lagra eller sprida på eller från webbplatsen någon information eller material som är ärekränkande, förolämpande, obscent, hotfullt, rasistiskt, uppmuntrar till våld eller diskriminering baserat på ras, kön, ideologi, religion eller på annat sätt strider mot allmän ordning, grundläggande rättigheter eller tredje parts image och integritet. 
  • Inte införa, lagra eller sprida på webbplatsen något datorprogram, data, virus, kod, hårdvara eller annan elektronisk enhet som kan orsaka skador på webbplatsen, dess tjänster eller FOTICOS S.L.:s system och nätverk. 
  • Inte använda webbplatsen för reklam, marknadsföring eller kommersiell exploatering, eller samla in personuppgifter från tredje part.
  • Inte använda falska identiteter eller utge sig för att vara någon annan när webbplatsen används.
  • Inte införa, lagra eller sprida något innehåll som bryter mot immateriella rättigheter eller affärshemligheter. 

Specifika villkor för köp på webbplatsen

Detta dokument innehåller de allmänna köpvillkoren. När en beställning görs anses kunden ha accepterat dessa villkor, vilket innebär att ett avtal ingås mellan dig och din leverantör av produkter och tjänster, FOTICOS S.L. med CIF B50139120.

Det rekommenderas därför att du noggrant läser och accepterar dessa allmänna villkor samt det juridiska meddelandet innan du köper någon produkt eller tjänst.

Om du behöver veta minimikraven för att utföra ett arbete baserat på ett fotografi, vänligen kontakta oss.

1 - Beskrivning av produkter och tjänster

  • De produkter som visas på FOTICOS S.L:s webbplatser kommer att finnas tillgängliga för försäljning så länge lagret räcker.
  • Erbjudanden kommer att vara markerade som sådana och kommer att vara giltiga så länge de visas på din skärm. Dessa erbjudanden kan ändras eller annulleras utan föregående meddelande.
  • FOTICOS S.L. är inte skyldig att kompensera användaren eller tredje part för konsekvenserna av användningen av sina produkter, vare sig det gäller direkta eller indirekta skador, samt skador på maskiner och/eller material.
  • De produkter vi levererar är personligt anpassade, det vill säga de tillverkas med den design, bild eller det fotografi som du tidigare har skickat in i samband med din beställning.

Den köpande användaren förstår att dessa arbeten utförs med olika tekniker såsom sublimering, lasertryck, gravyr och andra, och att vissa material inte absorberar färg på samma sätt som vid tryckning av en bild på fotopapper eller vid visning på en datorskärm.

Våra produkter består av en mängd olika material av olika natur: keramik, plast, textilier (polyester, bomull etc.), trä, glas, duk, etc. Därför accepterar och förstår användaren vid beställning att varje material kan återge färger på olika sätt, vilket kan påverka nyans, kontrast, ljusstyrka eller intensitet jämfört med det ursprungliga fotografiet.

Produkter kan också variera något över tid beroende på externa leverantörer, materialändringar osv.

2 - Priser, fraktkostnader och leveranstider

Priserna på de produkter och tjänster som visas på FOTICOS S.L:s webbplats är slutpriser och inkluderar den tillämpliga mervärdesskatten (moms).

Olika typer av erbjudanden och rabatter som visas på webbplatsen eller som användare mottar (kvantitetsrabatter, kampanjkoder osv.) kan inte kombineras. Om en produkt uppfyller villkoren för att dra nytta av mer än en typ av rabatt, kommer den mest förmånliga rabatten att tillämpas för användaren.

Om ditt företag är beläget i ett EU-land eller utanför EU, välj alternativet "Jag vill få en faktura" och markera rutan "Jag är ett företag" när du gör din beställning.

Fraktkostnader beror på destinationsorten (kostnaderna varierar beroende på destinationsland samt särskilda områden som öar, områden med extra tullkostnader etc.).

Vid hemleveranser: om transportföretagets bud som levererar våra beställningar inte hittar någon på den angivna adressen, kommer de att lämna ett meddelande med instruktioner om hur leveransen kan samordnas. FOTICOS S.L. ansvarar inte för leveransförseningar som beror på faktorer utanför vår kontroll (paket som tappas bort av transportföretaget, dåliga rutiner från budet, såsom att inte lämna en avisering eller inte ringa mottagaren). Vi ansvarar inte heller för fel från köparen, såsom ofullständig eller felaktig adress, att inte kontakta transportföretaget trots att en avisering har lämnats, frånvaro vid leverans osv.

Sammanfattningsvis åtar sig FOTICOS S.L. att leverera beställningen till den angivna leveransadressen inom de avtalade tidsramarna, vid vilken tidpunkt det första leveransförsöket kommer att göras till mottagaren. Vi kan dock inte kontrollera misstag eller dåliga rutiner från budet eller mottagaren som kan leda till att leveransen inte slutförs vid första eller efterföljande försök.

3 - Utförande av tjänsten och upphämtning

Dina beställningar kommer att behandlas så snart som möjligt. Vi kommer alltid att göra vårt bästa för att hålla de avtalade leveranstiderna.

4 - Retur av en beställning

a) Ångerrätt (Art. 102 RDL 1/2007 av den 1 april)

Ångerrätten för produkter är 14 kalenderdagar från mottagandet av beställningen, i enlighet med lagstiftningen om konsumenträtt. RDL 1/2007 av den 1 april och dess efterföljande ändringar. Kontrollera om din beställning gäller en produkt som är personligt anpassad för dig, eftersom detta utgör ett undantag från ångerrätten.

b) Undantag från ångerrätten (Art. 102 RDL 1/2007 av den 1 april)

Ångerrätten gäller inte för avtal som avser:

  • a) Tillhandahållande av tjänster när tjänsten har utförts i sin helhet och när utförandet har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke, med förståelsen att rätten att ångra sig förloras när avtalet har fullgjorts.
  • b) Leverans av varor eller tjänster vars pris beror på fluktuationer på finansmarknaden som näringsidkaren inte kan kontrollera och som kan inträffa under ångerfristen.
  • c) Leverans av varor som har tillverkats enligt konsumentens specifikationer eller som tydligt är personligt anpassade.
  • d) Leverans av varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla.
  • e) Leverans av förseglade varor som inte är lämpliga att returnera av hälsoskydds- eller hygienskäl och som har öppnats efter leverans.
  • f) Leverans av varor som, efter leverans och med hänsyn till deras natur, har blandats oskiljaktigt med andra varor.
  • g) Leverans av alkoholhaltiga drycker vars pris avtalats vid köptillfället men som inte kan levereras före 30 dagar och vars faktiska värde beror på marknadsfluktuationer som näringsidkaren inte kan kontrollera.
  • h) Avtal där konsumenten specifikt har begärt att näringsidkaren ska besöka honom eller henne för att utföra brådskande reparationer eller underhåll. Om ytterligare tjänster tillhandahålls vid detta tillfälle, eller om andra varor än reservdelar används, gäller ångerrätten för dessa ytterligare tjänster eller varor.
  • i) Leverans av förseglade ljud- eller videoinspelningar eller programvara som har öppnats av konsumenten efter leverans.
  • j) Leverans av dagstidningar, tidskrifter eller magasin, med undantag för prenumerationsavtal på sådana publikationer.
  • k) Avtal som ingås via offentliga auktioner.
  • l) Tillhandahållande av logitjänster för andra ändamål än permanent boende, transport av varor, biluthyrning, catering eller fritidsaktiviteter, om avtalet anger en specifik datum eller period för utförandet.
  • m) Tillhandahållande av digitalt innehåll som inte levereras på ett fysiskt medium, när leveransen har påbörjats med konsumentens uttryckliga samtycke och med förståelsen att ångerrätten därmed förloras.

c) Returer av andra skäl än ångerrätt

Vid defekta produkter på grund av ett fel från FOTICOS S.L., kommer vi att vidta lämpliga åtgärder såsom reparation, ersättning, prisnedsättning eller hävning av avtalet, utan kostnad för konsumenten. Köparen måste informera säljaren om bristen på överensstämmelse inom två månader efter att felet upptäckts. Det finns en lagstadgad garanti för varornas överensstämmelse, samt information om efterförsäljningsservice och kommersiella garantier enligt gällande lagstiftning.

d) Avbeställning av lagda beställningar

Om du vill avbeställa en order eller begära en retur kan du göra detta genom att kontakta oss via någon av våra kontaktvägar. Begäran kommer att godkännas, förutsatt att produktionen och anpassningen av produkten inte har påbörjats vid mottagandet av begäran. (Se bestämmelser för detta i denna sektion). Vid telefonkontakt anses begäran vara mottagen när en anställd på FOTICOS S.L. svarar på samtalet. Vid e-post eller skriftlig kontakt anses begäran vara mottagen när en anställd läser meddelandet, oavsett när det skickades.

e) Förvaring av beställningar som inte har kunnat levereras inom utsatt tid

I vissa fall returnerar transportföretaget beställningar till våra lokaler när de inte har kunnat levereras, antingen på grund av att mottagaren var frånvarande på den angivna adressen eller att adressen var felaktig, och att det inte har gått att få kontakt med mottagaren. I dessa fall meddelar vi användaren om problemet för att bekräfta en korrekt leveransadress och skicka paketet på nytt. Om användaren inte svarar på våra meddelanden behåller vi paketet i våra lokaler i upp till 6 månader. Efter denna tidsperiod förstörs paketet.

f) Rekommendationer gällande förpackningar vid leverans.

Mottagaren av beställningen bör aldrig acceptera paket som tydligt har skador eller brott på den yttre förpackningen.

Vid vissa beställningar kan den köpta produkten skickas i en ask, låda eller förpackning anpassad till produkten. Denna förpackning är avsedd för bättre skydd och presentation av produkten, men ingår inte i produktens pris. Därför ersätts, byts eller återbetalas den inte om den anländer skadad eller defekt. Endast själva den personligt anpassade produkten täcks av omtryck eller retur, förutsatt att den uppfyller de nödvändiga villkoren (tryckfel, tillverkningsfel etc.).

Viktig notering:

Beställningar med foto tillverkas med den bild som användaren skickar, i samma position, kvalitet, upplösning och mått. Användaren ansvarar för att den bild eller de bilder som skickas vid beställningen uppfyller de nödvändiga kraven för korrekt tillverkning. Vid frågor om minimikrav, vänligen kontakta oss.

5 - Betalningsmetoder

För närvarande finns följande betalningsmetoder tillgängliga:

  • Betalning med kreditkort. Vi använder en helt säker betalningsplattform, eftersom vi vid betalningstillfället ansluter direkt till kundens banks betalningsgateway, som använder sina egna säkerhetsåtgärder för att genomföra transaktionen på ett säkert sätt. FOTICOS S.L. har aldrig tillgång till de uppgifter som kunden använder vid betalningen.
  • Betalning via PayPal.
  • Betalning via banköverföring.
  • Betalning via andra populära metoder accepterade i andra länder.

FOTICOS S.L. använder Secure Socket Layers (SSL) för alla e-handelstransaktioner, ett säkerhetssystem som garanterar att all information du skickar till oss är skyddad. Detta möjliggörs genom avancerad krypteringsteknik som fungerar med Netscape Navigator (från version 2.0), Microsoft Internet Explorer (från version 3.0), AOL (från AOL 3.0), Firefox, Chrome och andra webbläsare.

Tack vare denna process är det praktiskt taget omöjligt för obehöriga att få tillgång till kundens information. Faktum är att det är säkrare att handla på webbplatser som använder detta säkerhetssystem än att använda ett kreditkort på restauranger och i butiker.

6 - Tillämpliga skatter

Om leveransen medför tullavgifter, skatter eller andra avgifter (vilkas kostnader fastställs av tullmyndigheten och inte av FOTICOS S.L.), är det alltid köparen som ansvarar för dessa kostnader. Observera att denna betalning krävs för att varorna ska kunna levereras.

7 - Rätt att neka beställningar

FOTICOS S.L. har interna riktlinjer och en policy för rätt att neka beställningar, vilket innebär att vi förbehåller oss rätten att avvisa eller annullera beställningar som inte uppfyller vår interna policy.

Denna policy innebär att FOTICOS S.L. förbehåller sig rätten att avvisa och annullera beställningar vars texter eller bilder innehåller: förolämpningar eller olämpligt språk, kränkande eller diskriminerande innehåll, innehåll som uppmuntrar till eller glorifierar våld, innehåll som kan anses stötande, innehåll som kränker barns rättigheter eller skadar barns normala personliga utveckling, sexuellt explicit innehåll eller innehåll som kan skada FOTICOS S.L:s anseende.

En beställning kan avvisas eller annulleras även efter att ett bekräftelsemail har skickats till köparen och betalningen har genomförts.

I sådana fall kommer FOTICOS S.L. att informera köparen om annulleringen av beställningen och genomföra en full återbetalning av det betalda beloppet.

8 - Rättelse och ersättning för skador.

Ett högkvalitativt kundbemötande är en av de främsta målsättningarna för FOTICOS S.L. Därför garanterar FOTICOS S.L. att produkter och tjänster utförs i enlighet med villkoren som anges i erbjudandets beskrivning. Dessutom åtar sig företaget att kompensera kunden för eventuella defekter som är en direkt följd av felaktig utförande av tjänster, förutsatt att de orsakats av FOTICOS S.L. eller någon av dess anställda. Därför gäller följande regler:

Om felet består av ett tillverkningsfel i produkten, kommer korrigeringen i möjligaste mån att ske genom reparation eller utbyte av den defekta produkten. Om reparation eller utbyte av den defekta produkten inte är möjligt, kommer den mest fördelaktiga tekniska och ekonomiska lösningen att erbjudas kunden. Om de tidigare föreslagna lösningarna inte är tillfredsställande, har kunden rätt att häva avtalet och få tillbaka det betalda priset (förutsatt att den defekta produkten returneras av kunden).

FOTICOS S.L. förbehåller sig rätten att granska de defekter som kunden påstår sig ha funnit.

Vidare tar FOTICOS S.L. inget ansvar för färg- eller upplösningsskillnader mellan originalbilden och den levererade produkten, om dessa beror på en bristfällig kvalitet hos den ursprungliga bildfilen. Reklamationer baserade på estetiska preferenser är inte en giltig anledning för retur.

9 - Användarvillkor

9.1 Hela denna webbplats (texter, fotografier, logotyper, knappar, filer, färgkombinationer etc.) är skyddad av immaterialrättslagar. Det är förbjudet att helt eller delvis reproducera innehållet utan uttryckligt och skriftligt tillstånd från FOTICOS S.L. (se JURIDISK INFORMATION).

9.2 FOTICOS S.L. förbehåller sig rätten att när som helst och utan föregående meddelande ändra det kommersiella utbudet på webbplatsen.

9.3 FOTICOS S.L. kan inte garantera att det inte förekommer avbrott eller fel vid åtkomst till webbplatsen, även om nödvändiga åtgärder vidtas för att försöka förhindra detta.

9.4 Kunden får tillgång till denna webbplats frivilligt och fritt, och därför ansvarar inte FOTICOS S.L. för några konsekvenser, skador eller förluster som kan uppstå till följd av denna åtkomst eller användningen av informationen på FOTICOS S.L:s webbplatser.

10 - Ändringar av Allmänna Villkor

FOTICOS S.L. förbehåller sig rätten att ändra de Allmänna Villkoren, alltid i syfte att förbättra de produkter och tjänster som erbjuds via FOTICOS S.L:s webbplatser.

Genom att de Allmänna Villkoren publiceras på FOTICOS S.L:s webbplats anses informationsskyldigheten vara uppfylld.

11 - Tillämplig lagstiftning och behörig jurisdiktion

Dessa Allmänna Villkor ska tolkas i enlighet med spansk lag.

Eventuella tvister som rör tolkningen av dessa villkor ska exklusivt avgöras av domstolar i Spanien.

Om köparen är en slutkonsument gäller den jurisdiktion som fastställs enligt lag, vilket är köparens jurisdiktion.

12 - Företaget är anslutet till Konsumenttvistnämnden

Som användare har du att göra med en leverantör som garanterar att eventuella tvister kan lösas genom Konsumenttvistnämnden.

Vad är Konsumenttvistnämnden?

Det är ett frivilligt, utomrättsligt, snabbt, effektivt och ekonomiskt förfarande som gör det möjligt att enkelt lösa meningsskiljaktigheter mellan de två huvudaktörerna inom konsumtion: köparen eller användaren och säljaren eller tjänsteleverantören.

Egenskaperna hos Konsumenttvistnämnden är:

  • SNABBHET, eftersom processen genomförs inom en kort tidsram. Max 6 månader från det att skiljeavtalet har formaliserats.
  • EFFEKTIVITET, eftersom det löses genom ett skiljedomslut eller beslut, utan att behöva vända sig till den ordinarie domstolen.
  • EKONOMI, eftersom det är kostnadsfritt för parterna, som endast i vissa fall behöver bekosta bevisupptagning.
  • FRIVILLIGHET, eftersom båda parter frivilligt ansluter sig till systemet och förbinder sig att följa besluten.
  • VERKSTÄLLBARHET, eftersom skiljedomsluten är bindande och måste följas.

13 - Europeisk plattform för tvistlösning

I enlighet med artikel 14.1 i EU-förordning 524/2013 informeras kunderna på vår webbplats om att Europeiska unionen har tillhandahållit en plattform för att lösa tvister online som kan uppstå mellan båda parterna.

Länken för att använda plattformen är http://ec.europa.eu/consumers/odr/ (operativ sedan den 15 februari 2016).

Konsumenter kan lämna in sina tvister relaterade till konsumtion via denna länk.

14 - Aragonisk lagstiftning om reklamationsformulär

Alla företag, oavsett om de är fysiska eller juridiska personer, som säljer varor eller tjänster måste ha reklamationsformulär tillgängliga för konsumenterna, i enlighet med den mall som upprättats av den relevanta avdelningen inom Aragonien regering, som reglerar klagomåls- och reklamationsformulär för konsumenter och användare i Aragonien samt deras administrativa hantering.

Förekomsten av dessa reklamationsformulär utesluter inte att konsumenten kan lämna in sitt klagomål på något annat lagligt sätt.

Alla verksamheter måste ha en synlig skylt med följande text: "DET FINNS REKLAMATIONSFORMULÄR TILLGÄNGLIGA FÖR KONSUMENTER OCH ANVÄNDARE". Genom denna text informeras du om att reklamationsformulär finns tillgängliga för dig.

Utdelningen av formulären, på begäran av konsumenten, är obligatorisk och gratis.

När konsumenten begär det, ska företaget fylla i sina identifieringsuppgifter: företagsnamn, adress och skatteregistreringsnummer.

Den som gör reklamationen måste också fylla i sina identifieringsuppgifter: namn, efternamn, adress och ID- eller passnummer, samt tydligt beskriva de omständigheter som ligger till grund för reklamationen. Företaget har rätt att använda reklamationsformuläret för att lämna sina synpunkter på klagomålet.

Konsumenten måste skicka den vita kopian av reklamationsformuläret till den relevanta myndigheten för konsumentfrågor (Miljö- och Konsumenthälsomyndigheten eller motsvarande kommun) inom en månad från datumet på formuläret, tillsammans med eventuella dokument som styrker reklamationen.

Företaget är skyldigt att behålla de rosa kopiorna av mottagna reklamationer i SEX MÅNADER.

För mer information kan du vända dig till Konsumentavdelningen inom Aragonien regionstyrelse.

Bilagor

a) Ångerrättsformulär

1.- Ångerrättsformulär (om det inte omfattas av undantagen i artikel 103 i RDL 1/2007)

(Fyll i och skicka endast detta formulär om du vill utöva din ångerrätt i samband med avtalet.)

Till:

Företagsnamn: FOTICOS S.L.

NIF: B50139120

Adress: CARRETERA VALENCIA KM. 7,200 50410 CUARTE DE HUERVA (ZARAGOZA)

Kontakttelefon: +34 976 222 090


Härmed informerar jag om att jag önskar utöva min ångerrätt gällande köpeavtalet utanför affärslokalen för följande varor:

Inköpsdatum: ________________________________________

Ordernummer: ________________________________________

Konsumentens namn: ________________________________________

Konsumentens adress:

Gata / Nr: _____________________________ ________

Postnummer / Stad: ________ ___________________________

Land: ________________________________________

Konsumentens underskrift (endast om formuläret skickas in på papper)


Dessa villkor utgör den första versionen V1.0 och kan ändras av företaget, under förutsättning att det alltid uppfyller lagstiftningen om konsumenter och användare samt andra tillämpliga lagar för dess bransch.