Köpvillkor

ANVÄNDARVILLKOR FÖR WEBBEN OCH AVTALSVILLKOR.

1. Förhandsinformation före avtal

Vår webbplats säljer till KONSUMENTER OCH ANVÄNDARE.

Allt som anges i dessa villkor reglerar vår avtalsrelation och är utformat med full transparens. Om någon term inte är klar och helt förståelig för dig, vänligen meddela oss omedelbart så att vi kan förtydliga eller förklara den, så att du kan förstå den till fullo.

I enlighet med artikel 97 i kungliga lagdekretet (RDL) 1/2007 av den 16 november, om konsumenter och användare, presenteras den lagstadgade och obligatoriska information som vi måste ge dig innan ett distansköpeavtal ingås på vår webbplats. Informationen lämnas genom att produkterna visas på vår webb, tillsammans med specifikationer, samt genom den information som erbjuds i de allmänna och särskilda villkoren i denna text.

”Artikel 97. Förhandsinformation om distansavtal och avtal som ingås utanför affärslokaler.”

1. Innan konsumenten och användaren binds av något distansavtal eller avtal som ingås utanför affärslokaler eller något motsvarande erbjudande, ska näringsidkaren på ett klart och begripligt sätt — med särskild uppmärksamhet på sårbara konsumenter, för vilka informationen ska tillhandahållas i lämpliga, tillgängliga och begripliga format — lämna följande information:

  1. Varornas eller tjänsternas huvudsakliga egenskaper, i en omfattning som är lämplig för det använda mediet och varornas eller tjänsternas natur.
  2. Näringsidkarens identitet, inklusive handelsnamn.
  3. Näringsidkarens fullständiga adress, telefonnummer och e-postadress. När näringsidkaren tillhandahåller andra onlinemedel som säkerställer att konsumenten kan föra all skriftlig korrespondens (inklusive datum och tid) med näringsidkaren på ett varaktigt medium, ska informationen även omfatta dessa medel. Alla dessa kontaktvägar ska möjliggöra snabb och effektiv kommunikation. I förekommande fall ska näringsidkaren även lämna fullständig adress och identitet för den näringsidkare i vars namn han agerar.
  4. Om annan än adressen enligt punkt c), den fullständiga adressen till näringsidkarens säte och, i förekommande fall, den näringsidkare i vars namn han agerar, dit konsumenten kan rikta klagomål.
  5. Det totala priset för varor eller tjänster, inklusive skatter och avgifter, eller — om priset inte rimligen kan beräknas i förväg med hänsyn till varornas eller tjänsternas natur — hur priset bestäms, samt, i förekommande fall, alla ytterligare kostnader för transport, leverans eller porto och andra kostnader, eller, om sådana kostnader inte rimligen kan beräknas i förväg, uppgift om att sådana ytterligare kostnader kan tillkomma. För avtal på obestämd tid eller abonnemangsavtal ska priset omfatta den totala kostnaden per faktureringsperiod. När sådana avtal debiteras med fast taxa, ska det totala priset även avse de totala månadskostnaderna. Om det inte är möjligt att rimligen beräkna den totala kostnaden i förväg, ska metoden för hur priset bestäms anges exakt.
  6. I förekommande fall, uppgift om att priset har individualiserats på grundval av automatiserat beslutsfattande.
  7. Kostnaden för att använda distanskommunikationstekniken för att ingå avtalet, om den kostnaden beräknas på annan grund än grundtaxa.
  8. Betalnings-, leverans- och fullgörandeprocedurer, det datum då näringsidkaren åtar sig att leverera varorna eller tillhandahålla tjänsterna samt, i förekommande fall, näringsidkarens system för hantering av klagomål.
  9. Det språk eller de språk på vilka avtalet kan ingås, när detta inte är det språk på vilket förhandsinformationen har tillhandahållits.
  10. När ångerrätt finns, villkoren, fristen och förfarandena för att utöva denna rätt, samt standardformuläret för ånger.
  11. I förekommande fall, uppgift om att konsumenten måste stå för kostnaden för att returnera varorna vid ånger och, för distansavtal, när varorna till sin natur inte normalt kan returneras per post, kostnaden för att returnera dem.
  12. Om konsumenten utövar ångerrätten efter att ha lämnat en begäran enligt artikel 98.8 eller artikel 99.3, information om att konsumenten i sådant fall ska ersätta näringsidkaren för skäliga kostnader enligt artikel 108.3.
  13. När ångerrätt inte gäller enligt artikel 103, uppgift om att konsumenten inte har denna rätt, eller under vilka omständigheter den går förlorad när den väl gäller.
  14. En påminnelse om att det finns en lagstadgad garanti om överensstämmelse för varor, digitalt innehåll eller digitala tjänster.
  15. I förekommande fall, förekomsten av eftermarknadsstöd till konsumenter, eftermarknadstjänster och kommersiella garantier samt deras villkor.
  16. Förekomst av relevanta uppförandekoder och hur exemplar av dem kan erhållas, i förekommande fall. Med uppförandekod avses ett avtal eller en samling regler som inte införts genom lagstiftning, där beteendet definieras för de näringsidkare som åtar sig att följa koden för en eller flera affärsmetoder eller ekonomiska sektorer.
  17. Avtalets löptid, i förekommande fall, eller, om avtalet löper på obestämd tid eller förlängs automatiskt, villkoren för uppsägning.
  18. I förekommande fall, den minsta varaktigheten av konsumentens skyldigheter enligt avtalet.
  19. I förekommande fall, förekomsten och villkoren för depositioner eller andra finansiella garantier som konsumenten måste betala eller ställa på näringsidkarens begäran.
  20. I förekommande fall, funktionaliteten hos varor med digitala element, digitalt innehåll eller digitala tjänster, inklusive tillämpliga tekniska skyddsåtgärder.
  21. I förekommande fall, all relevant kompatibilitet och interoperabilitet hos varor med digitala element, digitalt innehåll eller digitala tjänster som näringsidkaren känner till eller rimligen kan förväntas känna till.
  22. I förekommande fall, möjligheten att använda ett utomrättsligt tvistlösningsförfarande som näringsidkaren omfattas av och metoder för att få tillgång till detta.

2. Punkt 1 ska även tillämpas på avtal om leverans av vatten, gas, elektricitet — när de inte är förpackade för försäljning i viss volym eller i bestämda kvantiteter —, fjärrvärme samt digitalt innehåll som inte tillhandahålls på ett fysiskt medium.

3. Vid offentliga auktioner får informationen enligt punkterna 1 b), c) och d) ersättas med motsvarande uppgifter från auktionsförrättaren.

4. Informationen enligt punkterna 1 j), k) och l) kan lämnas via standarddokumentet med konsumentinformation om ånger som anges i bilaga I, del A. Näringsidkaren ska anses ha uppfyllt informationskraven i punkterna 1 j), k) och l) när han har tillhandahållit denna information korrekt ifylld.

5. Informationen enligt punkt 1 utgör en integrerad del av distansavtalet eller avtalet som ingås utanför affärslokaler och får inte ändras om inte parterna uttryckligen kommer överens om annat. Det åligger näringsidkaren att bevisa att han har uppfyllt sina informationsskyldigheter och, i förekommande fall, den uttryckliga överenskommelsen om innehållet i den information som lämnats före avtalets ingående.

6. Om näringsidkaren inte uppfyller informationskraven om tilläggsavgifter eller andra kostnader enligt punkt 1 e) eller om kostnaderna för att returnera varorna enligt punkt 1 k), är konsumenten inte skyldig att betala dessa kostnader.

7. Informationskraven i detta kapitel ska förstås som kompletterande till kraven i lag 17/2009 av den 23 november om fri tillgång till tjänsteverksamhet och dess utövande samt i lag 34/2002 av den 11 juli om informationssamhällets tjänster och elektronisk handel.

Utan att det påverkar föregående stycke gäller att om en allmän eller sektorsspecifik bestämmelse om tillhandahållande av tjänster — inklusive informationssamhällets tjänster och e-handel — rörande innehållet eller hur information ska tillhandahållas står i konflikt med någon bestämmelse i denna lag, ska denna lag ha företräde; dock ska sektorsspecifika bestämmelser med ursprung i EU-rätten ha företräde och tillämpas framför allt i de aspekter som uttryckligen föreskrivs där.

8. Bevisbördan för att informationskraven i denna artikel har uppfyllts åvilar näringsidkaren.”

I strikt överensstämmelse med gällande lagstiftning har vi utarbetat följande ALLMÄNNA VILLKOR OCH SÄRSKILDA VILLKOR.

2. Allmänna villkor

Ägare till denna webbplats är:

Företagsnamn: FOTICOS S.L.

NIF: B50139120

Säte: CARRETERA VALENCIA KM. 7,200 50410 - CUARTE DE HUERVA (Zaragoza)

E-postadress: webbens kontaktformulär.

Villkoren i detta dokument reglerar förhållandet mellan bolaget som äger webbplatsen (se Rättsligt meddelande och Integritetspolicy) och dig, som blir KUND när du väljer någon av våra produkter, anpassar den, fyller i ett formulär med dina uppgifter och genomför betalningen med det betalningsmedel du väljer. I det ögonblicket blir du KUND.

För att genomföra köpet måste du REGISTRERA dig och skapa ett konto hos oss, vilket ger dig olika fördelar vid köp. Vid framtida köp kan du logga in med ditt ANVÄNDARNAMN och LÖSENORD.

Viktiga definitioner:

ANVÄNDARE – Besökaren som går in på webbplatsen men inte registrerar sig; endast Cookie-policyn tillämpas i den mån cookies krävs för att använda webbplatsens tjänster. Man kan också vara användare när man efterfrågar information utan att genomföra något köp på webbplatsen.

KUND – Besökaren som går in på eller besöker någon av FOTICOS S.L:s webbsidor och registrerar sig i de formulär som avser köp via webben samt lämnar bankuppgifter för att kunna genomföra köpet. Kunden kan registrera sig genom att skapa ett konto som kan ge snabbare köp och fördelar (rabatter, erbjudanden).

SÅRBAR KONSUMENT: de fysiska personer som, individuellt eller kollektivt, på grund av personliga, ekonomiska, utbildningsmässiga eller sociala egenskaper, behov eller omständigheter, även om det är territoriellt, sektorsmässigt eller tidsbegränsat, befinner sig i en särskild situation av underordning, utsatthet eller bristande skydd som hindrar dem från att utöva sina rättigheter som konsumenter på lika villkor.

ANPASSADE BESTÄLLNINGAR OCH BESTÄLLNINGAR BASERADE PÅ FOTOGRAFIER – Beställningar med foto tillverkas med den bild som användaren skickar, i samma position, kvalitet, upplösning och mått. Användaren ansvarar för att de bilder som skickas vid beställning uppfyller kraven för korrekt tillverkning. Mot bakgrund av dessa definitioner har dessa användarvillkor och villkor för köp via webbsidorna utformats, avsedda för slutkonsumenter.

I enlighet med lag 4/2022 av den 25 februari informerar vi att om du anser dig vara SÅRBAR KONSUMENT, meddela oss omedelbart så att vi kan lämna utökad information skriftligen eller per telefon om något i dessa villkor inte är klart.

1 - Inledning

Dessa avtalsvillkor har utarbetats med beaktande av Europaparlamentets och rådets direktiv om konsumenträttigheter (2011/83/EU) av den 25 oktober 2011, samt direktiv 2002/58/EG om integritet och elektronisk kommunikation, vilka i Spanien har införlivats — det första genom RDL 1/2007 av den 16 november om konsumenter och användare och dess senare ändringar, och det andra genom lag 34/2002 (LSSI-CE). De reglerar relationen mellan konsumenterna (köpare via vår webb) och vårt företag som webbplatsens ägare och säljare.

Det avtal som reglerar vår relation är DISTANSKÖP, reglerat i RDL 1/2007 av den 16 november om konsumenter och användare.

FOTICOS S.L. kan när som helst och utan föregående meddelande ändra dessa Allmänna villkor genom att publicera ändringarna på portalen, så att användarna kan ta del av dem innan de besöker portalen eller köper några varor som erbjuds där. Därmed uppfylls informationsskyldigheten enligt lag.

Detta avtal ska lyda under spansk lagstiftning, i synnerhet konsument- och användarlagstiftningen, samt övrig relevant lagstiftning på nationell nivå och EU-nivå, som ska tillämpas i sådant som inte uttryckligen regleras i detta avtal vad gäller tolkning, giltighet och fullgörande.

Även lagstiftningen om avtalsvillkor och det gällande direktivet 2002/58/EG om integritet och elektronisk kommunikation, införlivat i Spanien genom lag 34/2002, beaktas.

Om någon fråga inte regleras ska civillagen tillämpas subsidiärt.

Språket för de allmänna avtalsvillkoren och det som gäller vid tolkning av dessa villkor är SPANSKA; vid eventuella avvikelser i en översättning ska den spanska versionen gälla.

2 - Grundläggande regler för webbens användning av användare och kunder

Som allmänt bindande regel för webbens användare i samband med dessa villkor — och innan de allmänna villkoren påbörjas — åtar sig användaren/köparen att:

  • Vid registrering tillhandahålla sanningsenliga uppgifter och hålla dem uppdaterade, en skyldighet som följer av lagen om skydd av personuppgifter 3/2018 av den 5 december. (Se Rättsligt meddelande avseende Integritetspolicy).
  • Om beställningen avser en annan person, inneha tillstånd att använda dennes uppgifter för att genomföra ett köp i dennes namn samt kunna lämna ut den personens uppgifter för att kunna leverera det som köpts till henne/honom. (se Rättsligt meddelande och Integritetspolicy).
  • Inte införa, lagra eller sprida på eller via portalen information eller material som är förtalande, kränkande, obscent, hotfullt, främlingsfientligt, uppmanar till våld eller diskriminering på grund av ras, kön, ideologi eller religion, eller som på något sätt kränker moral, allmän ordning, grundläggande rättigheter, friheter, ära, privatliv eller tredje mans avbild, och i allmänhet gällande lagstiftning.
  • Inte införa, lagra eller sprida via portalen något datorprogram, data, virus, kod, hårdvara eller telekommunikationsutrustning eller annan elektronisk eller fysisk enhet som kan orsaka skada på portalen, på någon av tjänsterna eller på någon utrustning, system eller nätverk tillhörande FOTICOS S.L., någon användare, leverantör eller tredje man, eller på annat sätt orsaka störningar eller hindra normalt fungerande.
  • Inte bedriva reklam-, kampanj- eller kommersiell verksamhet via portalen, inte använda innehåll och särskilt information som erhålls via portalen för att skicka reklam, meddelanden i syfte att sälja direkt eller för något annat kommersiellt syfte, eller för att samla in eller lagra tredje mans personuppgifter.
  • Inte använda falska identiteter eller utge sig för att vara någon annan vid användning av portalen eller vid användning eller köp av någon produkt, inklusive användning av tredje mans lösenord eller åtkomstkoder eller på annat sätt.
  • Inte införa, lagra eller sprida via portalen något innehåll som kränker tredje mans immateriella rättigheter, industriella rättigheter eller företagshemligheter, eller i allmänhet något innehåll som man enligt lag inte har rätt att göra tillgängligt för tredje man.

3. Särskilda villkor

1. Beskrivning av produkter och tjänster

Alla produkter som vi säljer via webben har ett antal gemensamma egenskaper och element när det gäller kvalitet och använda material. För vissa material och i enlighet med gällande lagstiftning om PRODUKT­MÄRKNING anger vi MATERIAL OCH EGENSKAPER FÖR VARJE PRODUKT, samt rekommendationer om användning.

2. Anpassning av produkter, tryck av fotografier på produkter

Beställningar som användare gör via webbplatsen är ANPASSADE, och i de flesta fall baseras de på fotografier som användaren tillhandahåller för att appliceras på någon av våra produkter.

Slutproduktens kvalitet beror bland annat på kvaliteten på de fotografier som användaren lägger in i den design som väljs på webbplatsen. Detta förhandsgranskas på en skärm, vilket också kan påverka upplevd kvalitet och särskilt färgerna som tekniskt kan återges.

Webbplatsen visar ett exempel på hur produkten kommer att se ut när användarens anpassning appliceras. Köparen måste förstå att arbetet utförs med olika tekniker såsom sublimering, lasertryck, gravyr m.fl., och att vissa material inte absorberar färg på samma sätt som vid tryck på fotopapper eller jämfört med färgen som syns på en monitor.

Våra produkter består av en stor variation av material av olika natur: keramik, plast, textilier (polyester, bomull, etc.), trä, glas, duk, etc. Användaren accepterar därför vid beställning att varje material kan återge färg på olika sätt, med variationer i nyans, kontrast, lyster eller intensitet jämfört med originalfotografins färger.

Produkter kan dessutom variera något över tid, beroende på externa leverantörer, materialändringar, etc.

3. Tillgänglighet av produkter för anpassning

Produkterna som visas på FOTICOS S.L:s webbsidor finns till försäljning så länge lagret räcker.

Erbjudanden kommer att vara markerade som sådana och gäller så länge de visas på din skärm. Dessa erbjudanden kan ändras eller annulleras utan föregående meddelande. Angivna erbjudanden är inte kumulativa.

FOTICOS S.L. är inte skyldig att ersätta användaren eller tredje man för konsekvenser av användningen av dess produkter, vare sig direkta eller indirekta skador, liksom skador på maskiner och/eller material.

De produkter vi levererar är anpassade produkter, dvs. vi tillverkar dem med den design, bild eller det foto som du har skickat i samband med beställningen. Vi ber dig, innan du klickar på FORTSÄTT, att kontrollera att du valt korrekt design, eftersom du från den tidpunkten inte kan avbryta beställd produkt. Om vi upptäcker att det kan finnas ett fel i den valda anpassningen eller att något väsentligt element saknas, kommer vi att kontakta dig för att informera om detta.

Om vi inte har den produkt du önskar i lager vid tidpunkten för din design och anpassning meddelar vi dig så att du kan välja en annan produkt att anpassa.

4. Priser och tillämpliga erbjudanden

4.1 Slutligt pris och betalningsåtgärd. Erbjudanden som tillämpas på slutpriset.

Priset som visas i ditt köp är ett slutpris och inkluderar alla poster som ska framgå, de tillämpliga skatterna samt frakten till din adress eller den adress du har uppgett. Att kunden klickar på köpknappen innebär en betalningsförpliktelse (i enlighet med domen i mål C-400/22 av den 30 maj 2024, ECLI:EU:C:2024:436).

Olika typer av erbjudanden och rabatter som visas på webbplatsen eller som användarna får (kvantitetsrabatter, kampanjkoder etc.) är inte kumulativa. Om en produkt uppfyller villkoren för fler än en typ av rabatt, tillämpas den som är mest förmånlig för användaren.

4.2 Tullavgifter i vissa länder.

Enligt artikel 97.1 e) är det inte möjligt att på förhand känna till eller inkludera TULLAVGIFTER i priset, eftersom de beror på faktorer som vi inte kan förutse. Vi informerar om att de inte ingår i slutpriset och att det är kunden som står för dessa kostnader.

4.3 Fakturering av din beställning.

När betalningen för din beställning har genomförts kommer vi att tillhandahålla en faktura som omfattar alla poster du har betalat för, i enlighet med gällande lagstiftning.

Om du vill att fakturan ska utfärdas till ett företag måste du meddela oss detta och, om ditt företag är etablerat i ett EU-land eller utanför EU, välja alternativet ”jag vill få en faktura” och markera ”jag är ett företag” när du gör beställningen.

4.4 Fraktkostnader.

Fraktkostnaderna beror både på leveransadress och beställningens volym. För detta tillhandahåller vi en uppdaterad tabell på följande länk där du kan kontrollera kostnaderna som tillämpas i slutpriset:

https://wanapix.se/help-center/topic/90

4.5 Leveranstider för beställningar

För att kunna anpassa leveranstiderna för din beställning — och eftersom den är anpassad — anger vi aktuell information på denna länk.

https://wanapix.se/help-center/topic/90

4.6 Leveransproblem eller behov av återsändning.

Vår företagsprincip är att våra kunder ska vara nöjda med sina köp på våra webbsidor. Därför anstränger vi oss och kräver engagemang av våra logistikleverantörer.

Ibland händer det att den person som ska leverera inte hittar mottagaren på den adress som kunden uppgett. I sådant fall lämnas ett meddelande om att leveransförsök har gjorts, för att följa anvisningarna för att samordna ett andra leveransförsök. Våra leveranstider beräknas i samband med detta FÖRSTA LEVERANSFÖRSÖK.

FOTICOS S.L. ansvarar inte för förseningar i leveransen på grund av orsaker utanför vår kontroll (försändelser som tappats bort av transportören, olämplig praxis av bud som att inte lämna avi eller inte ringa mottagaren). Vi ansvarar inte heller för fel från köparen: ofullständig eller felaktig adress, att inte kontakta transportören trots avi, frånvaro vid leveranstillfället etc.

Sammanfattningsvis åtar sig FOTICOS S.L. att beställningen ska anlända till leveransadressen inom avtalade tider, då det första leveransförsöket görs till mottagaren; vi kan dock inte kontrollera olämplig praxis eller fel av budet eller mottagaren som kan medföra att leveransen inte slutförs vid första eller senare försök.

VÅRT FÖRETAG FÖRVARAR DIN PRODUKT UNDER EN VISS TID OM DEN ÅTERVÄNDER TILL VÅRA LOKALER.

Ibland returnerar transportföretaget beställningar till våra lokaler som inte kunnat levereras, eftersom mottagaren varit frånvarande på den postadress som anges på paketet eller för att adressen varit felaktig, och kontakt inte kunnat upprättas. I sådana fall meddelar vårt företag användaren om denna händelse för att hantera en ny sändning efter bekräftelse av korrekt adress. Om användaren inte svarar på våra meddelanden förvarar vi paketet i våra lokaler i högst TVÅ (2) månader. Efter denna tidsfrist destrueras paketet.

5. Ångerrätt – Undantag från ångerrätten.

a) Ångerrätt (art. 102 RDL 1/2007 av den 16 november)

Konsumenter och användare har en ångerrätt på 14 kalenderdagar från mottagandet av beställningen, i enlighet med lagstiftningen om konsumenter och användare (RDL 1/2007 av den 1 april och senare ändringar). Kontrollera om din beställning avser en produkt som säljs anpassad för dig, eftersom detta utgör ett undantag från denna rätt. För att utöva rätten bifogar vi en mall i BILAGA I till dessa villkor, och du ska skicka din begäran via webbens kontaktformulär.

b) Undantag från ångerrätten (art. 103 RDL 1/2007 av den 16 november)

Ångerrätten gäller inte för avtal som avser:

  • c) Leverans av varor som tillverkats enligt konsumentens specifikationer eller som tydligt är anpassade.
  • e) Leverans av förseglade varor som inte är lämpliga att returnera av hälso- eller hygienskäl och som har förseglats upp efter leverans.

6. Returer på grund av BRISTANDE ÖVERENSSTÄMMELSE.

Produktens emballage är skadat vid leverans.

Vi ber att du, om transportemballaget uppvisar någon synlig defekt som kan hänföras till brister i transporten, påtalar detta för den person som utför leveransen. Vi ber också att du noterar detta i det system som transportören tillhandahåller för att verifiera din identitet och ditt samtycke genom din underskrift. På så sätt kan vi, om produkten uppvisar skador, hålla logistikföretaget ansvarigt.

Därefter ber vi dig — utan att öppna emballaget — att fotografera det och skicka bilderna till oss så att vi kan vidarebefordra dem till logistikföretaget. Om produkten har en defekt som kan hänföras till felaktig transport kan vi lägga fram lämpliga bevis. Vi ber att du skickar alla foton så snart som möjligt via webbens kontaktformulär.

När vårt team har analyserat den information och de foton du tillhandahållit, meddelar vi dig hur du ska returnera produkten och hur vi kommer att gå vidare (ersättning av produkten, ekonomisk kompensation, prisavdrag eller återbetalning via samma betalningsmetod som användes vid köpet).

Vi ber dig spara allt originalemballage och dess fullständiga innehåll, inklusive tillbehör, garantier och manualer; annars förbehåller sig FOTICOS rätten att inte acceptera en sådan retur.

Skador på produkten efter att emballaget öppnats (som påstås ha uppstått under transport)

Som nämnts ovan, om någon produkt är defekt eller skadad när emballaget öppnas, eller är i ett tillstånd som tyder på defekt, ber vi dig ta bilder av både emballaget, produkten och öppningsprocessen. Skicka bilderna så snart som möjligt via webbens kontaktformulär.

När vårt team har analyserat informationen och bilderna informerar vi dig om hur du returnerar produkten och hur vi kommer att gå till väga (ersättning, ekonomisk kompensation, prisavdrag eller återbetalning via samma betalningsmetod).

Vänligen spara allt originalemballage och dess fullständiga innehåll, inklusive tillbehör, garantier och manualer; annars förbehåller sig FOTICOS rätten att inte acceptera returen.

Returer på grund av produktfel som kan hänföras till vårt företag.

FOTICOS är engagerat i produktkvalitet och står bakom kvaliteten på de produkter vi tillverkar. Undantagsvis kan tillverkningsfel förekomma. Om du anser att din produkt har ett tillverkningsfel, kontakta oss med ditt ordernummer, namn och foton på hela produkten. Du kan göra detta genom att fylla i kontaktformuläret.

Produkter som skadats till följd av överdriven eller långvarig användning anses inte vara felaktiga. Vi accepterar inte krav på grund av skador eller förluster om mottagaren ger transportören tillåtelse att lämna paketet utanför bostaden eller att leverera det till tredje man som inte tillhör adressen.

För att göra en reklamation av bristande överensstämmelse med den köpta produkten ber vi att du kontaktar oss och anger ditt ordernummer, skälet till ärendet och produkten. Du kan göra det via webbens kontaktformulär.

Dessutom, eftersom orsaken kan vara ett fel i den köpta produkten, ber vi att du fotograferar produkten och uttryckligen även de skador du har upptäckt, och skickar dem via webbens kontaktformulär.

Avbeställning av gjorda beställningar

Om du vill avbeställa din beställning kan du begära det via någon av våra kontaktvägar. Denna begäran kommer att accepteras förutsatt att produkten inte har påbörjat sin tillverknings- och anpassningsprocess när begäran tas emot (se jurisdiktion förklarad i denna punkt). Vid telefonkontakt anses begäran vara mottagen när en anställd hos FOTICOS S.L. besvarar samtalet; vid e-post eller annan skriftlig kontakt anses den vara mottagen när en anställd läser meddelandet, oberoende av när det skickades.

7. Rättsliga regler om produktanpassning. Upphovsrätt, immateriella och industriella rättigheter.

För att undvika varje form av rättsligt ansvar för din del måste du följa dessa viktiga kriterier för att kunna anpassa de produkter som vi tillhandahåller. Eftersom du väljer anpassningen genom att ladda upp bilder i vårt anpassningssystem och du verifierar att allt är korrekt innan tillverkningen påbörjas, ska du läsa och förstå det vi förmedlar här. Den första grundläggande regeln är att förstå att du kan ha ansvar för obehörig eller felaktig användning av fotografier och/eller bilder som kan omfattas av upphovsrätt. Detsamma gäller införlivandet av logotyper eller designer som kan vara registrerade i förväg och inte tillhör dig. Det gäller även anpassning av texter som kränker människors värdighet eller kan vara olämpliga eller olagliga. Ansvaret är ditt, inte webbplatsägarens.

Därför informerar vi att:

I enlighet med gällande lagstiftning, och om vi upptäcker designer som inte uppfyller den, förbehåller vi oss rätten att ta bort olämpligt språk samt användning av varumärken som — som nämnts — kan tillhöra fysiska eller juridiska personer, och meddela dig att den design som tillhandahållits inte kan reproduceras på den valda produkten.

Vårt företag kommer under inga omständigheter att hållas ansvarigt för något krav om den design du tillhandahåller åtnjuter legitima rättigheter enligt lagstiftningen om immateriella rättigheter, eller om den är registrerad som design eller varumärke i förväg hos någon offentlig myndighet, och dess innehavare kan framställa krav på grund av otillåten användning.

Vi ansvarar inte heller om den design du tillhandahåller skulle strida mot lag eller överträda någon rättslig norm, särskilt artikel 13 e), f) och g) i lag 20/2003 av den 7 juli om rättsligt skydd för industriell design, som reglerar detta på vår hemort.

Texter kan vara straffrättsligt sanktionerbara enligt strafflagen.

Om någon av de beskrivna omständigheterna upptäcks, meddelar vi dig att du bryter mot vår tjänstepolicy och därför inte kan vi acceptera din begäran.

8. Policy för rätt att neka/anta beställningar

FOTICOS S.L. har interna normer och en policy för rätt att anta beställningar, enligt vilken vi förbehåller oss rätten att neka eller annullera beställningar som inte uppfyller denna interna policy.

Denna policy består av följande:

FOTICOS S.L. förbehåller sig rätten att neka och annullera beställningar vars texter eller bilder innehåller: förolämpningar eller olämpligt språk, kränkande eller diskriminerande innehåll, innehåll som uppmanar till våld eller hyllar våld, innehåll som kan kränka och såra känslor, innehåll som kränker barns rättigheter eller skadar barns normala personlighetsutveckling, innehåll av uttalat sexuell karaktär eller innehåll som kan skada FOTICOS, S.L:s anseende.

Beställningen kan nekas eller annulleras även efter att bekräftelsemejl har skickats till köparen och betalningen har genomförts.

I sådant fall kommer FOTICOS S.L. att meddela köparen om att beställningen annullerats och göra en full återbetalning av det belopp som betalats för beställningen.

9. Betalningssätt

9.1 Förhandsinformation om säkerheten i de betalningar som görs på vår webbplats.

PSD2 är det nya europeiska direktivet som reglerar tillhandahållandet av betaltjänster och elektroniska betalningstransaktioner. Det införlivades i spansk rätt genom kungligt lagdekret 19/2018. På våra webbsidor berör det köp som betalas med bankkort, Bizum eller PayPal.

Bland de huvudsakliga målen med PSD2 finns förbättrad onlinesäkerhet och förstärkt skydd mot bedrägerier vid banktransaktioner över internet.

Bland de huvudsakliga säkerhetsåtgärderna finns obligatorisk tillämpning av Stark kundautentisering (SCA – Strong Customer Authentication) för alla e-handelsköp från och med den 1 januari 2021, såvida ingen undantagsregel tillämpas. Denna förstärkta autentisering kräver två faktorer att välja bland: något användaren vet (t.ex. lösenord), något användaren har (t.ex. mobil). Det första räcker inte längre; två krävs (tvåfaktorsautentisering eller SCA).

Vid kortbetalningar beror den säkra köpprocessen i varje fall på den utfärdande banken och kan bestå av koden du får via SMS + en andra faktor, eller validering via din banks app. Kontrollera gärna med din bank för att vara förberedd inför dina kommande köp.

I punkt nr 8 i dessa Villkor ger vi några råd för att undvika bedrägerisituationer vid betalningar i onlineshopping för att förhindra bedrägeri vid genomförda köp.

9.2 Betalningsmedel på vår webb.

Du kan se information om tillgängliga betalningsmedel via följande länk.

10. Skatter som tillämpas på försäljning via denna webb

10.1 Europeiska unionens länder.

Sedan den 1 juli 2021 gäller den nya mervärdesskatteregleringen för onlineförsäljning till privatpersoner mellan EU-länder, kungligt lagdekret 7/2021 av den 27 april (www.boe.es/eli/es/rdl/2021/04/27/7), enligt vilket säljande företag är skyldigt att tillämpa mervärdesskattesatsen i destinationslandet vid försäljning till privatpersoner.

10.2 EU-territorier med särskild beskattning.

Inom Spaniens territorium finns två fall där andra skatter än moms (IVA) tillämpas (Kanarieöarna och Ceuta/Melilla). Vid hamnavgifter och/eller specialskatter som IGIC informeras du i förväg om tillämpningen av denna skatt för användare bosatta på Kanarieöarna. För mer information om IGIC på Kanarieöarna: www.gobiernodecanarias.org/tributos/.

I de autonoma städerna Ceuta och Melilla tillämpas IPSI (Skatt på produktion, tjänster och import).

oac.tributosceuta.org/3webc/fichaAsunto.do?simular=1&op=26&asunto_ide=1043

10.3 Andra länder.

Vid försäljning till länder utanför EU kommer fakturan inte att belastas med moms.

Som angivits är det kunden som står för TULLAVGIFTER som måste betalas för försändelsen för att kunna leverera din beställning till din adress; vi kommer att försöka inkludera dem i slutpriset innan du klickar på KÖP. Det kan dock finnas fall då vi inte vet den exakta kostnaden i förväg och därför inte kan inkludera den.

11. Lagstadgad garanti

I enlighet med RDL 1/2007 av den 16 november har alla våra produkter den lagstadgade garanti som erkänns i lagstiftningen för konsumenter och användare. Om du behöver utöva denna rätt ska du meddela oss via webbens kontaktformulär.

12. Rättelse och skadestånd.

Hög servicekvalitet gentemot kunden är en av FOTICOS S.L:s grundsatser, och därför garanterar FOTICOS S.L. att produkter och tjänster kommer att utföras i enlighet med villkoren i erbjudandebeskrivningen.

Företaget åtar sig dessutom att ersätta kunden för varje fel som är en direkt följd av bristfälligt utförande av tjänsterna, förutsatt att det orsakats av FOTICOS S.L. eller någon av dess anställda.

Följande regler gäller:

Om felet består i ett fel eller misstag i produktens tillverkning ska rättelsen — i den mån det är möjligt — bestå i reparation eller ersättning av den felaktiga produkten. Om reparation eller ersättning inte är möjlig erbjuds kunden den tekniskt och ekonomiskt mest fördelaktiga lösningen. Om förslagen ovan inte är tillfredsställande har kunden rätt att häva avtalet, med återbetalning av det betalda priset (efter att kunden återlämnat den felaktiga produkten).

FOTICOS S.L. förbehåller sig rätten att undersöka de fel som kunden åberopar.

FOTICOS S.L. tar heller inget ansvar för färg- eller upplösningsskillnader mellan originalbilden och bilden på den levererade produkten som beror på bristfällig kvalitet i originalbildfilen. Reklamationer på grund av estetisk smak utgör inte skäl för retur.

13. Ändring av Allmänna villkor

FOTICOS S.L. förbehåller sig rätten att ändra de Allmänna villkoren i syfte att förbättra transparensen och uppdatera de produkter och tjänster som erbjuds via FOTICOS S.L:s webbsidor.

Genom att Allmänna villkor publiceras på FOTICOS S.L:s webbplats anses skyldigheten att informera vara uppfylld.

14. Tillämplig lag och behörig jurisdiktion

Dessa Allmänna villkor ska tolkas enligt Spaniens lagar.

Alla tvister rörande tolkningen av dessa villkor ska exklusivt prövas av spanska domstolar.

Om köparen är slutkonsument gäller den jurisdiktion som lagen fastställer, dvs. köparens hemvist.

15. Företag anslutet till Konsument­skiljeförfarande

Som användare har du att göra med en leverantör som garanterar att eventuella meningsskiljaktigheter kan lösas via Konsument­skiljeförfarandet i Aragón (Spanien), vilket är det enda som FOTICOS är anslutet till.

Vad är Konsument­skiljeförfarandet?

Det är en frivillig, utomrättslig, snabb, effektiv och ekonomisk väg som gör det enkelt att lösa oenigheter mellan konsumentrelationens två parter: köparen eller användaren och säljaren eller tjänsteleverantören.

Konsument­skiljeförfarandets kännetecken:

  • SNABBHET, eftersom det handläggs på kort tid. Högst 6 månader från det att skiljeavtalet formaliserats.
  • EFFEKTIVITET, eftersom det avgörs genom skiljedom/beslut utan att man behöver vända sig till allmän domstol.
  • EKONOMI, eftersom det är kostnadsfritt för parterna, som endast i vissa fall behöver bekosta bevisupptagning.
  • FRIVILLIGHET, eftersom båda parter ansluter sig fritt till systemet och blir bundna av besluten.
  • VERKSTÄLLBARHET, eftersom skiljedomar är bindande.

BILAGA I STANDARDFORMULÄR FÖR ATT UTÖVA ÅNGERRÄTTEN.

(Fyll i och skicka in detta formulär endast om du vill utöva din ångerrätt avseende avtalet.)

Till:

Företagsnamn: FOTICOS S.L.

NIF B50139120

Säte: CARRETERA VALENCIA KM. 7,200 50410 CUARTE DE HUERVA (ZARAGOZA)

soporte@wanapix.com

Härmed meddelar jag att jag vill utöva ångerrätten avseende mitt DISTANSKÖPSAVTAL för följande varor:

Inköpta datum: ________________________________________

Ordernummer: ________________________________________

Konsumentens namn: ________________________________________

Konsumentens adress:

Gata / Nr: _____________________________ ________

Postnummer / Ort: ________ ___________________________

Land: ________________________________________

Konsumentens underskrift [endast om detta formulär lämnas på papper]

BILAGA II: KLAGOMÅLSBLANKETTER

Du kan se hur du lämnar in ett klagomål rörande köp gjorda i vår verksamhet hos Aragonienregionens myndigheter, eftersom vårt säte finns i provinsen Zaragoza.

Du kan också göra det via vilket OMIC-kontor som helst på din hemort.

Du kan använda denna länk:

www.aragon.es/consumo/reclamaciones/hoja-de-reclamaciones

BILAGA III

FOTICOS S.L:S RÅD OM CYBERSÄKERHET FÖR ATT GÖRA INTERNET TILL EN SÄKER PLATS FÖR KÖP

Vi försöker skydda och utbilda våra ANVÄNDARE OCH KUNDER proaktivt, i syfte att skydda alla våra kunders uppgifter. I detta avsnitt ger vi några riktlinjer för att du ska kunna hantera personlig information och skydda dina data. Det kan alltid förekomma försök att få tag i dina uppgifter i syfte att begå brott.

Som företag har vi vidtagit alla skyddsåtgärder vi ska för att skydda alla uppgifter vi behandlar och som tillhör dig. (Se RÄTTSLIGT MEDDELANDE och INTEGRITETSPOLICY). Vi gör ansträngningar för att undvika dataförlust genom att vidta tekniska och fysiska åtgärder inom vår räckvidd.

De personer som utgör vårt team för att uppfylla kraven på informationssäkerhet enligt lagstiftningen utbildas regelbundet, men vi vill att du som kund ska kunna upptäcka alla försök till bedrägeri vid onlineförsäljning; därför har vi förberett dessa definitioner och situationer som kan väcka uppmärksamhet vid ett onlineköp.

Vi gör dessutom regelbundna översyner och informerar om nya fenomen — bedrägerierna ligger ofta före normerna. Därför förklarar vi vissa aspekter som ökar din säkerhet.

Cyberattacker syftar till att stjäla data i informationssystem. Phishing är det vanligaste: det försöker utge sig för andra för att få dina personliga eller bankmässiga uppgifter.

Vi rekommenderar att du följer dessa råd för att skydda ditt bankkort när du gör betalningar i onlinebutiker.

Skydda din identitet och hjälp oss att hålla oss säkra. Håll dina lösenord och personuppgifter privata.

Variation i dina lösenord är nyckeln — förenkla dem inte och använd inte samma överallt; då blir de mer sårbara.

PHISHING

Råd om hur du upptäcker PHISHING, som vi förklarar för att minska varje typ av risk i vår kommersiella relation:

VIA E-POST

Det mottagna mejlet kan ha ett utseende (logotyper och färger) som liknar våra, varför du bör verifiera i förväg att det faktiskt är vi som skickat det.

Om meddelandets innehåll signalerar brådska i din åtgärd eller språket är dåligt formulerat, ska du alltid vara misstänksam mot meddelandet.

Vi skickar alltid från vår domän, så vi ber dig kontrollera att mejlet har skickats från den domänen.

Om det mottagna mejlet begär personuppgifter, meddela oss omedelbart och fyll inte i några uppgifter via länkar, särskilt inte om betalningsuppgifter efterfrågas.

VIA TELEFONSAMTAL

Vi ringer endast kunder i kommersiella ärenden när det är strikt nödvändigt, så om du vid något tillfälle ombeds lämna uppgifter som du redan har lämnat kan någon utge sig för vår personal — lämna inte ut uppgifter.

Lämna aldrig ut konfidentiell information: användarnamn, lösenord eller koder för bekräftelse av digitala transaktioner.

Var misstänksam mot samtal som rings via ett automatiskt system och spelar upp ett inspelat nödläge eller felmeddelande om kundens konto eller uppgifter.

Om du är osäker på ett samtals ursprung, lämna inte ut någon personlig information och kontakta oss via de officiella kanaler som står till buds.

Ladda inte ner eller installera applikationer eller program via länkar som skickas via snabbmeddelanden eller som dikteras i ett samtal. Det kan vara ett sätt att ta sig in i ditt system och utge sig för att vara du för att göra köp i ditt namn.

Villkor uppdaterade i oktober 2025 och giltiga från och med den 27 oktober 2025.